Ai

AI en UX: twee afkortingen, twee werelden die de laatste maanden meer en meer samenkomen in de realiteit. Ik moet bekennen, voor mij was AI een grote blinde vlek. Ik las er wel eens over, maar het was niet altijd met volledige aandacht. Ondertussen raakte het al meer en meer ingeburgerd. Het werd dus echt eens tijd dat ik me ging verdiepen in de wereld van artificiële intelligentie en dit in combinatie met UX. Iets wat mij instant opviel, is dat de ene het als een bedreiging ziet en de andere als een opportuniteit. Maar wat denk ik?

Ik vind dat de impact van AI op UX-design opgesplitst kan worden in 2 categorieën. Enerzijds de impact op mijn dagelijkse job als UX-designer en anderzijds de impact op de gebruiker, de doelgroep, de persona waarvoor ik digitale producten creëer.

Ga ik overbodig zijn?

Als eerste neem ik graag de invalshoek van mijn eigen job. Kan AI mijn job automatiseren waardoor ikzelf overbodig ga zijn?

Ik vind het van cruciaal belang dat er eerst onderzoek wordt gedaan voordat je ook maar iets begint te creëren of ideeën gaat uitwerken. Uiteraard hangt dit allemaal samen met je scope, je timing en je budget - waarover ik nog een hele andere post kan gaan schrijven; ik noteer het idee. Maar je moet wel starten met enige knowhow. Daarom is onderzoek zo belangrijk. Waar ik dikwijls durf om met een leeg blad - zonder enige vorm van kennis - naar mensen te stappen. Om vragen te stellen over wie ze zijn, de sector waarin ze werken, te luisteren naar feedback die ze hebben, te horen wie of wat hun concurrenten zijn, of andere mogelijke nuttige informatie te verzamelen, is je voorbereiden nuttig om toch al eens een kijkje te nemen naar data die voorhanden is.

Ik denk bijvoorbeeld aan de data-analyse om het gedrag van gebruikers beter te begrijpen en te voorspellen.

Waar je in een wereld zonder AI steeds zelf constant moet nadenken, schakelen en onderzoek doen, is het nu simpeler en efficiënter om AI hier voor te gaan gebruiken en het je assistent te maken. Bijvoorbeeld voor het verzamelen van data, die eerste versie van een persona op te maken, een eerste algemene analyse te doen op de taken die een gebruiker via een applicatie moet doen, ...

De meest cruciale vraag die ik me steeds stel: 'Wat wil/moet ik weten om een stap vooruit te zetten?' kan ik nu stellen aan die geautomatiseerde assistent. Waardoor je een bredere schaal van antwoorden krijgt. Een grote winst omdat je buiten je eigen ervaringen, kennissen, patronen treedt die in je hersenen gevormd zijn. Je overstijgt je eigen limieten. ChatGPT to the rescue om steeds zelf slimmer te worden.

Ook verder in het proces, waarbij je samenwerkt met collega’s aan een resultaat, kan de AI assistent nuttig zijn en zorgen voor een efficiëntiewinst. Ik denk bijvoorbeeld aan de data-analyse om het gedrag van gebruikers beter te begrijpen en te voorspellen. Of het kan je als designer helpen bij het clusteren van inhoud om een logische informatiearchitectuur tot stand te brengen. Mij lijken de mogelijkheden eindeloos, al moet het initiatief vanuit jezelf komen.

Gaat AI mijn job dus overnemen? Nee, absoluut niet! Zoals ik aanhaal, zie ik het écht als een assistent die je met je team kan inschakelen in het project proces.

AI als inhoud

Als tweede luik denk ik dat AI een enorme uitbreiding kan zijn, en eigenlijk al is, op het personaliseren van data voor ons als gebruikers van software, websites of apps.

Spotify is bijvoorbeeld het afgelopen jaar gestart met AI te integreren in de features. En tegenwoordig is er elke week wel een andere social media trend op basis van door AI gegenereerde foto’s.

Het biedt de mogelijkheid om meer content op maat te brengen naar de gebruiker. De 'Dit kan je misschien ook wel interesseren'-gedeeltes op websites, waar vroeger steeds een categorie- of tagsysteem achter zat, worden nu geautomatiseerd met jouw metadata. Echte juiste inhoud zal worden gegenereerd.

Als UX-designer is het belangrijk dat je deze concepten en methodieken - samen met developers - ook integreert in de applicaties die je creëert. Je kunt veel meer relevante content bij de gebruiker krijgen, in welke vorm dan ook. Dus ook voor marketingcampagnes kan dit een absolute winst zijn. Omdat je doelgroepsegmentaties nog veel verfijnder worden. Eigenlijk kan dit voor elk aspect in je leven een winst opleveren. Ik zie het als een revolutie waarbij de mogelijkheden eindeloos zijn.

Dus geen 'ai ai ai' als paniek, maar eerder 'ai met kei veel mogelijkheden'!

next

Om te vermijden

Iedereen maakt fouten en ze maken is normaal en prima. Al doende leert men. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat jij als UX-er steeds beter wordt?

Empathie

Empathie is het vermogen om de gevoelens van een ander te begrijpen en te delen. Maar waarom is het zo belangrijk?

Tools

Tools en hulpmiddelen die ons kunnen helpen bij het creëren van inclusieve ontwerpen.

Inclusief ontwerpen

Inclusiviteit is een cruciaal aspect in het ontwerp van digitale producten en diensten. Laat ons hier levenslang over bijleren en dit als prioriteit zien.

Psychologie

Door psychologische principes toe te passen, kunnen we als ontwerpers beter inspelen op de behoeften, motivaties en gedragingen van gebruikers.

user experience <> user research <> information architecture <> usability <> accessibility <> design systems  <> conceptual thinking <>
user experience <> user research <> information architecture <> usability <> accessibility <> design systems  <> conceptual thinking <>